Het belang van storytelling

“There is no greater power on this earth than a good story. 

Een goed verhaal geeft identiteit aan je merk, product of organisatie. Maar het helpt ook om mensen in beweging te krijgen en ze te motiveren. Het kan de laatste druppel zijn die je klant nodig heeft om actie te ondernemen.  

Storytelling is een enorm effectieve methode om te groeien met je bedrijf. In deze blog vertellen wij je wat het inhoudt, hoe het werkt, en hoe je een indruk kan achterlaten bij je klanten.  

Wat is storytelling?

Storytelling als marketinginstrument is één van de krachtigste manieren om je klanten jouw bedrijf, en waar het voor staat, te laten ontdekken.  

Denk maar aan :

  • alle verhaaltjes die je voor het slapen gaan voorgelezen kreeg
  • de hilarische gesprekken met je vrienden op café
  • actiefilms die je op het puntje van je stoel lieten zitten.

Het zijn herinneringen die je jaren later nog perfect kan navertellen. Beeld je nu in dat je dit gevoel ook kan achterlaten bij jouw klanten en welk effect het kan hebben voor jouw bedrijf 

Maak je verhaal 4D

Laat de mensen jouw verhaal niet alleen zien, maar laat ze het ook voelen en ruiken. Laat een gevoel achter dat naar meer smaakt! Want je boodschap heeft pas impact als je verhaal inspeelt bij je klanten. 

Mensen zijn meer geïnteresseerd in een goed verhaal dan een commerciële uitleg met een stormloop van cijfers. Dit doe je door een situatie te beschrijven waarin jouw klanten zichzelf herkennen. Hierdoor kunnen ze zichzelf ook terugvinden in jouw bedrijf.

Laat ze bijvoorbeeld voelen dat ze in een levensbedreigende situatie zitten en alleen jouw product kan hun leven redden, of ze willen de prins op het witte paard tegen komen en jouw bedrijf kan hen de coördinaten geven tot zijn schuilplaats. 

Maar de klant kan ook helpen met jouw story! Maak jouw verhaal interactief, en laat de doelgroep met je meedenken. Laat ze hun eigen verhaal toevoegen, relevant aan jouw product, merk of dienst. 

“Nobody reads ads. People read what interests them. And thats what we put in an ad. 

Het extra duwtje in de rug

Storytelling kan de klant het extra duwtje in de rug geven om een beslissing te maken. Door in te spelen op de emoties van mensen, kunnen we ze inspireren en motiveren en zelfs stimuleren tot actie. Door een goed verhaal te vertellen blijft je klant ook sneller trouw aan je bedrijf, omdat hij erin gaat geloven. Zo creëer je merktrouw!

Het creëren van een krachtig verhaal rond een merk of product vermenselijkt niet alleen, maar het laat je bedrijf ook meer gehoord worden op een vaak drukbezette markt. 

Verover de Belgische markt

De Belg houdt niet van serieuze gesprekken of business talk. Neen, ze zijn één en al oor voor een goed verhaal waar ze s ’avonds in de zetel nog aan terug denken.

Wil je na het lezen van deze blog ook je klanten op een andere manier aanspreken?
Dan is het ondertussen zeer duidelijk:
 

Vraaghetdebelg.nl schrijft mee aan jouw succesverhaal! 

Met meer dan 25 jaar ervaring helpt Vraaghetdebelg.nl jou met:  

  • Web- en strategie audits 
  • Workshops  
  • Overname van BE-marketing, jouw eigen Belgisch team 
Deze site maakt gebruik van cookies om u een betere ervaring te bieden. Door op deze website te kijken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.