Omgaan met Belgische werkcultuur: 3 tips voor elk Nederlands bedrijf dat zaken wil doen in België

Cultuurverschillen tussen België en Nederland lijken niet zo groot. We spreken dezelfde taal en zijn buurlanden. Maar in realiteit zijn er toch enkele cruciale verschillen. En omgaan met die Belgische werkcultuur kan soms een uitdaging zijn voor Nederlandse bedrijven. In deze blogpost vind je 3 handige tips die ervoor zorgen dat je beter kan inspelen op de Belgische werkcultuur.

1. Ga voor het contact, in plaats van het contract

Het belangrijkste cultuurverschil tussen België en Nederland situeert zich bij het vermijden van onzekerheid. Een Belg voelt zich veel sneller bedreigd door onzekere situaties. En als reactie gaat hij deze situaties proberen te ontwijken.

Die onzekerheid van een Belg heeft ook invloed op de manier van aankopen. Een Belg is constant opzoek naar factoren die zijn onzekerheid kunnen wegnemen. Zichzelf goed informeren, reviews lezen of gewoon de kwaliteit van het product ontdekken kan helpen om de Belg meer vertrouwen te geven.

Maar de grootste verschilmaker is het persoonlijke contact. Waar een Nederlander graag snel en direct overgaat naar het afsluiten van een verkoopcontract, is er bij een Belg net meer nood aan vertrouwelijk contact. Stel hem gerust met kwalitatieve info en investeer in het opbouwen van een relatie met de Belg.

2. De baas is de baas

Een ander duidelijk verschil tussen de Belgische en Nederlandse werkcultuur is de striktere hiërarchie. Waar men in Nederland veelal beslissingen neemt in overleg met het team, is de Vlaamse managementstijl het omgekeerde. Grote beslissingen worden van hogerhand genomen, met bijzonder weinig overleg of inspraak.  

De meeste Belgen vinden dit normaal en vanzelfsprekend. Belgen verwachten net dat de baas meekijkt over de schouder. Want als de baas gedurende het hele proces heeft meegekeken, kan hij op het einde van de rit het resultaat niet afbreken. Weer die onzekerheidsvermijding dus.

3. Luisteren of discussiëren

De laatste tip in deze blogpost is het verschil in communicatiestijl. Want in België heerst er een luistercultuur. Terwijl we in Nederland spreken van een praatcultuur. Zeker in een zakelijke omgeving zullen Belgen gedeisd luisteren en gehoorzamen. Zijn ze het toch niet eens met een bepaalde beslissing, dan zullen alsnog ja knikken. Maar tussen de regels door hun ongenoegen zachtjes uitspreken.

Nederlanders durven wel wat meer, ze zijn direct en confronterend. Maar ook in meetings doen Hollanders graag allemaal hun zegje. Waarbij na afloop pas een beslissing wordt genomen. Maar Belgen kennen deze consensuscultuur niet.

Eén gouden regel …

Tot slot blijft het belangrijk om in te zetten op een goede vertrouwensrelatie met je Belgische klant.

Hoe je dit het beste doet, is afhankelijk van de noden en verwachtingen van jouw klant. Heb je graag meer uitleg hierover ? Of wil je even sparren over jouw zakelijke mogelijkheden in België ? Kom en maak hier vrijblijvend een afspraak.

Benieuwd naar meer ? Volg een interactieve workshop en laat je gedurende 4 uur volledig onderdompelen in de Belgische cultuur. We geven handige tips en tricks mee om beter zaken te doen in België. Inschrijven kan eenvoudig hier.

Deze site maakt gebruik van cookies om u een betere ervaring te bieden. Door op deze website te kijken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.